Ladda ner som pdf:
Summering | Utförlig

Sociala Kampanjer

Sociala kampanjer används för att sprida ett varumärke eller en produkt via de sociala medierna. Det vanligaste sociala mediet som används för kampanjer är Facebook. Kärnan i sociala kampanjer är möjligheten att snabbt kunna sprida ett budskap, inte bara till kampanjdeltagarna utan även deras vänner och deras vänners vänner osv.

Fördelen med att sprida ett meddelande via en socialamedier kampanj är att man snabbt får upp många intryck. Ett exempel är om en användare har 300 vänner på Facebook och delar med sig av sitt deltagande i en kampanj, så ser dessa 300 vänner meddelandet. Om sedan 20 st av dessa kommenterar, gillar eller delar med sig av meddelandet då blir deras 300 vänner även medvetna om meddelandet. Redan nu skulle över 6000 personer teoretiskt sätt hunnit se detta meddelandet och på detta viset kan det fortsätta att sprida sig. På liknande sätt fungerar även Twitter.

Sociala kampanjer är tack vare detta det perfekta mediet för att snabbt och enkelt sprida ett budskap.

TNT TV Filmsommar

Under hela sommaren 2013 visar TNT TV film utan reklamavbrott, varje kväll kl 2100. För att öka tittarantalet och sprida varumärket genomförs en webbkampanj där man kan skapa sin egen filmkalender som speglar vilken filmtyp man är.

Intel NUC (Next Unit of Computing)

Inför Intels lansering av NUC (Next Unit of Computing) i Sverige utvecklade TopMedia en Facebooktävling där användare uppmanades att skicka upp bilder som visade var de
skulle placera sin NUC.

Jabra

I ett led att marknadsföra Jabras varumärke och deras produkter skapades en musik Quiz-app. TopMedias uppdragsgivare Onemotion, åkte ut på vägarna med en portabel gaming station (två datorer) med quiz-appen installerad.

Mirum galleria - My Fashion Story

I samband med att utvalda delar av Lars Wallins utställning "Fashion stories" kom till Mirum Galleria i Norrköping hölls en tävling på Facebook. Vinnaren blev lycklig ägare till en personligt designad klänning av Lars Wallin värde ca 50 000 kr.

Bubbleroom - dressexpress

När Bubbleroom lanserade sin tjänst "Dressexpress service" anordnades ett event på Stureplan i Stockholm. Där fanns möjlighet att besöka deras tält och sätta ihop sin egen festutstyrsel och ta chansen att vinna kläder för ett helt år.