Ladda ner som pdf

TNT TV Filmsommar

Under hela sommaren 2013 visar TNT TV film, utan reklamavbrott, varje kväll kl 2100. För att öka tittarantalet och sprida varumärket genomförs en webbkampanj där man kan skapa sin egen filmkalender som speglar vilken filmtyp man är.

Filmtestet är skapat som en webbapp med en Facebook-app i bakgrunden. För att få maximal social spridning med denna kampanj sprids testresultatet och det faktum att man gjort testet, på flera olika sätt. Dels social spridning men även personligt i form av påminnelser via sin kalender och SMS. I de flesta sociala kampanjer sprider man ett budskap vid ett visst tillfälle, oftast när en användaren deltar i kampanjen. Det unika med denna kampanj är att spridningen sker även i efterhand via Timeline-publicering på filmdagen när en rekommenderad film visas.

Kampanjen går parallellt i Sverige, Norge och Danmark på respektive lands språk. Reklam för kampanjen genomfördes i TV kanalen i alla berörda länder

För att kunna utvärdera effekten av webbkampanjen skapar TopMedia varje vecka en statistikrapport som innehåller antal testdeltagare, kalenderexporter, sms-utskick, Facebook Timeline publiceringar och besökarantal. Som göra att vår uppdragsgivare kan analysera kampanjens effekt med slutkunden TNT.

Projekttyp: Sociala Kampanjer
Design: Onemotion
Uppdragsgivare: Onemotion

Kontakt

Vill du veta mer om denna typen av uppdrag? Kontakta Pierre Söderman, pierre.soderman snabel-a topmedia.se eller fyll i formuläret här nedan

Intresseformulär
Namn
Företag
Epost/Tel


Teknik & plattformar

Kampanjen fanns på en webbsajt på en av TopMedias servrar. För att det för besökaren skulle se ut som om vi var kvar på TNT-tv.se (.no, .dk) sajt inkluderades kampanjsajten via en iframe. Besökaren märker inte av TopMedias server.
En Facebook app skapades för denna kampanj. FB appens syfte var att få tillstånd att publicera inlägg, om att de har gjort filmtestet, på deras Timeline. Något spännande är även att en påminnelse, om att se en rekommenderad film, publiceras på användarens Timeline på filmvisningsdagen.
I det sista steget av filmtestet har användarna möjlighet att anmäla sig till att få sms-påminnelser angående rekommenderade filmer
Testdeltagarna kan exportera alla sommarens eller de rekommendade filmerna till sin kalender. Vi använder oss av iCalender-formatet som alla de moderna kalenderapplikationerna stöder.
Kampanjsajten är responsiv och kan enkelt användas via en dator, surfplatta eller smartphone. Sajten anpassar beroende på klientens upplösning, vilket gör att användaren slipper zooma in.
Som i de flesta kampanjsajter som TopMedia utvecklar förflyttas användaren mellan de olika vyerna i kampanjen via ajax, inga laddningtider eller blinkande.